HUISHOUDELIJK REGLEMENT. ALGEMENE BEPALINGEN
ARTIKEL 1:
Iedere huurder van een tuin moet lid zijn van de volkstuinvereniging Ons Hofke gevestigd in de
gemeente De Oude IJsselstreek en moet meerderjarig zijn.
ARTIKEL 2:
1a. De aanvraag voor het kandidaat-lidmaatschap dient schriftelijk bij de tuin beheerder van de
vereniging te geschieden.
1b. Bij inschrijving van een nieuwe lid wordt er eenmalig een bedrag van € 5,00 administratiekosten
in rekening worden gebracht.
2a. Zij die zich voor het lidmaatschap hebben opgegeven worden op een wachtlijst geplaatst.
ARTIKEL 3:
1a. Aan een kandidaat lid wordt een exemplaar van het huishoudelijk reglement verstrekt.
1b. Indien een kandidaat het lidmaatschap aanvaardt dan gaat deze akkoord met de statuten en
het huishoudelijk reglement.
2a. Kandidaat Leden worden door het bestuur op een wachtlijst geplaatst. De volgorde wordt
bepaald door de datum van binnenkomst van de aanmelding. Zij worden in die volgorde
opgeroepen bij het vrijkomen van tuinen. Een kandidaat lid heeft in overleg met het bestuur het
recht om maximaal 2 keer van de aangeboden tuinen af te zien, zonder dat dit consequenties
heeft ten aanzien van de stand op de wachtlijst. Het bestuur beslist bij een derde weigering over
het al of niet handhaven van het betreffende kandidaat lid op de wachtlijst.
2b. Wanneer er een tuin vrij komt op een van de complexen hebben de leden de eerste optie op
deze tuin. Zei gaan hier bij voor op een nieuw lid. Dit geldt alleen als het lid wil ruilen van
tuinnummer. Niet ter uitbreiding van zijn of haar tuin. De vrije tuin wordt gemeld via email en
via het informatie kastje op de complexen. Ieder lid heeft 4 weken om te reageren op het
vrijgekomen stuk. Na deze periode gaat lid 2a in werking.
3a. Een lid dient bij toetreding de vereniging te voorzien van volledige contactgegevens welke nodig
zijn voor een juiste communicatie tussen de vereniging en het lid. De vereiste zijn:
1. Een werkend email adres
2. Telefoonnummer
3. Volledige adres gegevens
ARTIKEL 4:
1. Het kandidaat lid dat een volkstuin heeft toegewezen gekregen betaalt aan de vereniging de
reglementair en door besluiten van de ledenvergadering vastgestelde bedragen.
ARTIKEL 5: (Leden)
1. Ieder lid heeft de vrije beschikking over de hem/haar in gebruik gegeven tuin, doch is verplicht
zijn/haar tuin van de aanvang af in goede toestand te brengen en te houden. Tevens is hij/zij
verplicht op zijn/haar tuin ziektes en ongedierte te bestrijden. Bovendien dient hij/zij het pad dat
grenst aan zijn/haar tuin schoon te houden.
2. Ieder lid is verplicht schriftelijk toestemming te vragen bij het bestuur om zijn tuin samen te
mogen doen met een derde (huisgenoten uitgezonderd). De toestemming wordt telkens maar
voor 1 jaar gegeven en dient ieder jaar opnieuw te worden aangevraagd. Men dient naam en
adres van de derde te vermelden, zodat bij een langdurig samengaan naar een andere oplossing
kan worden gezocht.
3. Overeenkomstig de doelstelling van de vereniging dienen de tuin en de opstelling op de tuin het
lid en zijn gezinsleden; het uitoefenen van beroepsmatige handelingen is derhalve niet
toegestaan. De opstallen dienen de hoogte in acht te nemen die in het contract met de
grondeigenaar is opgenomen.
4. leder lid wordt geacht de bepalingen van de statuten en de reglementen, alsmede de overige
vastgestelde en behoorlijk bekend gemaakte regels te kennen.
5. De leden zijn verplicht de statuten en reglementen, alsmede de besluiten van de algemene
vergadering, ook al waren zij niet vertegenwoordigd, stipt op te volgen en zijn te dien opzichte
volledig aansprakelijk voor de gedragingen van hun gezinsleden en hun bezoekers.
6. Eigendommen van de vereniging dienen op de eerste aanvraag van het bestuur te worden
ingeleverd.
7. Leden zijn verplicht de hun in gebruik aangewezen tuin vrij te houden van wortelonkruiden*
verboden soorten**. Het lid dient te voorkomen dat gewassen op het gehuurde stuk overlast of
gevaar veroorzaken. Wortel onkruiden moeten verwijderd worden. In samenwerking met het
bestuur bespreekt het lid een plan van aanpak. Dit wordt vastgelegd in een overeenkomst tussen
lid en bestuur.** Met verboden soorten worden de soorten bedoeld die op de Unielijst staan van
de NVWA of door hen als risico worden bestempeld.
ARTIKEL 6:
1. De leden kunnen zich volgens de geldende regels laten kiezen in het bestuur of in een der
commissies.
2. In de gevormde commissies kunnen echtgeno(ot)te of gezinslid van een lid gekozen worden,
echter met uitzondering van de kascommissie of een volgens artikel 40(HHR) samen te stellen
geschillencommissie.
ARTIKEL 7:
1. De periodieke vergoeding wegens gebruik van een volkstuin loopt gelijk met het verenigingsjaar
zoals gemeld in artikel 11 van de statuten (van 1 januari tot en met 31 december).
2. De betaling van de periodieke vergoeding wegens gebruik van een volkstuin, de contributie en
andere jaarlijkse vergoedingen moeten uiterlijk 1 mei van het betreffende verenigingsjaar, in het
bezit zijn van de penningmeester, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen met het bestuur.
ARTIKEL 8: (Einde lidmaatschap)
1. Het lidmaatschap eindigt ingevolge het gestelde in artikel 8 van de statuten.
2. Bij beëindiging van het lidmaatschap kan het lid gehouden worden de tijdens het lidmaatschap in
gebruik gegeven tuin als overeengekomen op het overdrachtsformulier op te leveren.
3. Ontzetting, ingevolge artikel 8 lid 6 en 7 van de statuten, kan worden uitgesproken door het
bestuur indien het lid:
a. Niet binnen de gestelde termijn na schriftelijk ingebreke stelling aan zijn verplichtingen voldoet.
b. Bij herhaling ingevolge statuten, reglement of besluiten van de vereniging in gebreke moet
worden gesteld.
c. Zich schuldig maakt aan wangedrag, waaronder mede is te verstaan elke gedraging of handeling
die de goede gang van zaken en van het vriendschappelijk verkeer tussen de leden onderling
verstoort of het aanzien van de vereniging schaadt.
4. Lid 3 van dit artikel zal niet worden toegepast alvorens het betrokken lid tenminste 2 maal
schriftelijk is gewaarschuwd en hij niet binnen 14 dagen na dagtekening van de laatste
waarschuwing daaraan gevolg heeft gegeven. De tweede waarschuwing wordt hem aangetekend
verzonden.
5. Indien de ledenvergadering ingevolge artikel 8 lid 7 van de statuten besluit tot verwerping van de
ontzetting, dan wordt hierdoor tevens de schorsing opgeheven en het betreffende lid in zijn
rechten hersteld.
6. Handhaaft de vergadering het besluit tot ontzetting dan brengt het bestuur dit besluit uiterlijk 10
dagen na de vergadering per aangetekend schrijven ter kennis van de betrokkene.
7. Door het bestuur zal binnen 7 dagen na verzending van het in artikel 8 lid 6 (HHR) bedoelde
schrijven, het lid gehouden worden aan het gestelde overdrachtsformulier.
ARTIKEL 9:
1. Uitbetalingen aan het vertrekkend lid of rechtmatige erfgenamen zal uitsluitend plaatsvinden na
aftrek van eventuele schulden, nadat een kandidaat lid de desbetreffende volkstuin is
toegewezen en hij het bedrag bedoeld in artikel 4 (HHR) aan de vereniging heeft betaald.
ARTIKEL 10:
1. Bij beëindiging van het lidmaatschap vindt geen terugbetaling van contributie plaats.
Terugbetaling van tuin huur, verzekering en overige vooruitbetaalde kosten kan plaats vinden
vanaf de datum van verrekening van het komende lid.
ARTIKEL 11:
1. Een vertrekkend lid, waarvan de tuin is overgedragen aan een kandidaat lid, dient de niet-
overgedragen eigendommen zo spoedig mogelijk na datum overdracht te verwijderen. Wordt
hieraan niet binnen een redelijk termijn aan voldaan zonder dat hieromtrent schriftelijk een
andere regeling is overeengekomen, dan vervallen deze aan de vereniging.
ARTIKEL 12: (Bestuur)
1. Het bestuur is belast met de uitvoering van het beleid. Het voert het beheer over alle
eigendommen van de vereniging en draagt zorg voor de instandhouding en het onderhoud ervan.
Het bestuur stelt regels vast ten aanzien van de uitvoerende taken die zijn toegewezen aan de
diverse commissies en ziet toe op de juiste uitvoering van die taken. Het bestuur is voor het
gevoerde beleid en beheer en voor de door de commissie uitgevoerde taken verantwoording
schuldig aan de ledenvergadering.
2. De bestuursleden hebben het recht van toegang tot alle bijeenkomsten en
commissievergaderingen.
ARTIKEL 13:
1. De voorzitter is woordvoerder namens de vereniging en representeert de vereniging naar buiten.
Hij geeft de leiding aan het bestuurswerk en leidt de bestuurs- en ledenvergaderingen.
ARTIKEL 14:
1. De secretaris is belast met de correspondentie van de vereniging en houdt daarvan afschrift. Van
alle in- en uitgaande stukken geeft hij kennis aan het bestuur in vergaderingen (en vooraf aan het
dagelijks bestuur).
2. De secretaris is verder belast met:
a. Het bijhouden van de ledenadministratie
b. Het uitbrengen van een verslag op de jaarlijkse algemene vergadering over het afgelopen jaar met
betrekking tot mutaties in het ledenbestand en het gevoerde beleid.
ARTIKEL 15:
De penningmeester is belast met:
a. Het innen van de in artikel 9 van de statuten genoemde geldmiddelen en het verrichten van de
betalingen.
b. Het beheren van de gelden en het voeren van de betalingen.
c. Het uitbrengen van een verslag op de jaarlijkse algemene vergadering over het financiële
gevoerde beleid van het afgelopen jaar, zoals genoemd in artikel 15 lid 2b van de statuten
Volkstuinvereniging Ons Hofke – Versie 5.2019 Pagina 4 van 9
d. Het opstellen van een begroting voor het nieuwe verenigingsjaar, zoals genoemd in artikel 15 lid
2c van de statuten.
ARTIKEL 15a:
De tuin beheerder is belast met:
a. Houd toezicht op de kwaliteit van het tuincomplex
b. Is technische man/vrouw en verantwoordelijke voor de watervoorziening.
c. Communiceert naar bestuur wanneer tuinen vrij zijn en/of er een geïnteresseerde
zijn.
d. Is aanspreekpunt namens bestuur op tuincomplex.
e. Is contactpersoon voor tuincomplex naar buiten toe.
ARTIKEL 16:
1. Het bestuur is gerechtigd het totaal bedrag van de begroting in verband met onvoorziene
omstandigheden met 20% te overschrijden.
ARTIKEL 17:
1. De secretaris en de penningmeester kunnen met instemming van de overige bestuursleden een
deel van hun werkzaamheden overdragen aan een ander bestuurs- of commissielid, die voor
deze werkzaamheden verantwoording schuldig is aan de desbetreffende functionaris.
ARTIKEL 18:
1. Een voordracht van kandidaten voor bestuursfuncties zoals bedoeld in artikel 12 lid 6 van de
statuten, dient vergezeld te zijn van een bevestiging van instemming van deze kandidaten.
Artikel 19:
1. Bij voorkeur dienen leden van het dagelijks bestuur ingezetenen te zijn van de gemeente De
Oude IJsselstreek.
ARTIKEL 20:
Vergaderingen.
1.Naast de algemene ledenvergadering, eventueel aangevraagd door de leden, kent de vereniging:
a. bestuursvergaderingen
b. commissievergaderingen.
ARTIKEL 21:
1. De jaarlijkse algemene ledenvergadering wordt gehouden in het eerste halfjaar en bij voorkeur
op een maandagavond in de maand februari.
2. De agenda voor deze vergadering dient minstens 7 dagen voor de vergadering bekend te zijn.
3. Voorstellen voor deze vergadering moeten voor 1 januari bij de secretaris ingediend zijn. De
ingediende voorstellen worden voorzien van een preadvies van het bestuur en op de agenda
geplaatst. Amendementen op zowel bestuurs- als leden voorstellen dienen uiterlijk 3 dagen voor
de vergadering binnen te zijn.
4. Algemene ledenvergaderingen als bedoeld in artikel 17 lid 2 en lid 3 van de statuten dienen op
een zodanig tijdstip gehouden te worden dat zoveel mogelijk leden deze kunnen bijwonen. De
agenda voor deze vergadering dient minstens 7 dagen voor de vergadering bekend is, binnen te
zijn.
5. Tijdens (algemene) ledenvergaderingen worden bij een schriftelijke stemming drie leden buiten
het bestuur aangewezen voor het openen, lezen en tellen van de stembriefjes. De uitslag wordt
door de voorzitter aan de vergadering bekend gemaakt.
6. Van onwaarde zijn stembriefjes welke:
a. blanco zijn;
b. ondertekend zijn;
c. onleesbaar zijn;
d. niet aan het doel waarvoor de stembriefjes zijn uitgereikt voldoen;
7. Indien een lid tijdens een stemming tevens wil stemmen namens een ander lid, dient de
schriftelijke machtiging daartoe voor de vergadering aan de voorzitter te zijn overhandigd.
ARTIKEL 22:
Bestuursvergaderingen.
1. Bestuursvergaderingen worden gehouden op voorstel van de voorzitter of op voorstel van twee
leden van het bestuur.
2. De oproep ter vergadering dient minstens 3 dagen voor de datum van de vergadering te
geschieden.
3. Alle besluiten dienen met een meerderheid van tenminste 3/5 van de uitgebrachte stemmen
genomen te worden.
ARTIKEL 23:
1. Commissievergaderingen worden gehouden op voorstel van een of meer leden van de
commissie.
2. In de commissie, met uitzondering van de kascommissie en de adviescommissie heeft een
bestuurslid zitting voor de coördinatie met het bestuur.
3. Commissievergaderingen worden geleid door een uit de commissie gekozen voorzitter.
ARTIKEL 24:
1. De voorzitter geeft op vergaderingen of bijeenkomsten het woord en ontneemt dit, indien dit
buiten de goede orde gaat. Hij heeft het recht de debatten te sluiten indien hij van mening is dat
de vergadering voldoende is ingelicht. Hij is gerechtigd eenieder die de orde verstoort het verder
bijwonen van de vergadering te ontzeggen. Hij kan een vergadering schorsen en/of na overleg
met de bestuursleden deze verdagen.
ARTIKEL 25:
1. Voor een goede bewindvoering wordt desgewenst een tuinreglement vastgesteld.
ARTIKEL 26:
Ter uitvoering van onder meer artikel 25 (HHR) kan worden gekozen:
a. controlecommissie
b. in- en verkoopcommissie
c. taxatie- en technische commissie
d. adviescommissie.
ARTIKEL 27:
1. Voor de taak en functieomschrijving van in artikel 26 (HHR) genoemde functionarissen wordt
verwezen naar de afzonderlijke daarvoor bepaalde regelingen.
ARTIKEL 28:
1. Elke commissie bestaat uit tenminste twee en ten hoogste zeven leden.
2. De verkiezing geschiedt uit een schriftelijke voordracht van het bestuur en/of tenminste drie
leden, welke uiterlijk zeven dagen voor de vergadering waar de verkiezing aan de orde wordt
gesteld, aan de leden moet worden bekend gemaakt.
ARTIKEL 29:
1. De in artikel 26 (HHR) genoemde functionarissen worden benoemd voor een periode van twee
jaar en zijn terstond herkiesbaar.
2. Zij treden af volgens een door het bestuur op te stellen rooster.
ARTIKEL 30:
1. Indien naar de mening van het bestuur de in artikel 26 (HHR) genoemde functionarissen hun taak
niet of niet in voldoende mate uitvoeren is het bestuur gerechtigd hen tot de eerstvolgende
algemene ledenvergadering als zodanig te schorsen.
2. Alvorens dit geschiedt zal het bestuur de betrokkene in de gelegenheid stellen zich in een
bestuursvergadering te verantwoorden.
ARTIKEL 31:
1. Bij tussentijdse vacatures van de in artikel 26 (HHR) genoemde functionarissen of bij de ingevolge
artikel 30(HHR) besloten schorsing:
a. zijn de functionarissen verplicht de in hun bezit zijnde bescheiden of andere eigendommen van
de vereniging binnen 5 dagen over te dragen aan een door het bestuur aan te wijzen bestuurslid.
b. benoemt het bestuur een nieuwe functionaris die op het rooster van aftreden de plaats van de
voorganger inneemt. Dit wordt aan de eerstvolgende ledenvergadering ter bekrachtiging
voorgelegd.
ARTIKEL 32:
1. Evenals de leden van het bestuur hebben de in artikel 26 (HHR) genoemde functionarissen, voor
de uitoefening van hun functie, op het eerste verzoek, het recht van toegang tot de tuinen.
ARTIKEL 33:
1. Niet in artikel 26 (HHR) genoemde commissie, ingesteld hetzij door het bestuur, hetzij door de
algemene ledenvergadering, worden benoemd voor de duur van de opdracht wanneer deze is
voltooid.
2. De duur van de opdracht mag maximaal 12 maanden bedragen.
ARTIKEL 34:
1. De in de statuten bedoelde kascommissie bestaat uit twee leden en een reservelid, welke geen
deel uitmaken van het bestuur. Zij worden benoemd voor een periode van twee jaar en zijn niet
terstond herkiesbaar. Elk jaar treedt een lid van hen af.
ARTIKEL 35:
Taxatie.
1. Zodra de ingevolge artikel 8 lid 1 t/m 7 van de statuten of artikel 8 lid 7 (HHR) hiertoe aanleiding
bestaat, zal het bestuur de taxatie en technische commissie opdracht geven de desbetreffende
opstallen en beplanting te taxeren .
2. De taxatie en technische commissie rapporteert aan het bestuur.
ARTIKEL 36:
Alleen die opstallen en andere bouwsels waarvoor het bestuur schriftelijk toestemming heeft
verleend worden mee-getaxeerd.
ARTIKEL 37:
1. Is het desbetreffende lid tot de datum waarop de taxatie plaatsvindt in gebreke gebleven zijn tuin
en/of de daarop aanwezige opstallen te onderhouden, kunnen zonder enige ingebrekestelling de
noodzakelijke onderhoudskosten, anders dan die welke reeds bij de taxatie in aanmerking zijn
gekomen, op de taxatiewaarde in mindering worden gebracht.
2. Wordt een lid in de gelegenheid gesteld alsnog bedoelde onderhoudswerken binnen een
bepaalde tijd te voltooien, dan wordt een toereikend deel van het uit te betalen bedrag als
zekerheid gereserveerd.
ARTIKEL 38:
1. Het desbetreffende lid wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis gesteld van de waarde van
de opstallen en beplantingen welke door de taxatie- en technische commissie is vastgesteld.
ARTIKEL 39:
1. Indien het desbetreffende lid geen genoegen neemt met de taxatiewaarde kan hij binnen 14
dagen na verzenden van de in artikel 38 (HHR) genoemde kennisgeving schriftelijk bezwaar
aantekenen. Maakt het lid hiervan gebruik dan is het bestuur verplicht binnen 14 dagen een
bijeenkomst te beleggen waarin zal worden getracht om met betrekking tot de geschillen in
onderling overleg alsnog overeenkomst te bereiken. Het desbetreffende lid is ter
voorbereiding op de genoemde bijeenkomst verplicht om voorafgaande aan dit gesprek een
gespecificeerde lijst met geldwaarden van het getaxeerde ter inzage te geven.
ARTIKEL 40:
1. Mocht in de desbetreffende bijeenkomst geen overeenstemming worden bereikt, dan zal een
geschillencommissie worden samengesteld uit terzake kundige leden van de vereniging die
voor 50% door het bestuur en voor 50% door het desbetreffende lid worden benoemd. Als voorzitter
treedt een door het bestuur aangewezen persoon op, die geen stemrecht in het geschil heeft.
ARTIKEL 41:
1. De uitspraak van de geschillencommissie is voor beide partijen bindend en dient door het bestuur
binnen 10 dagen aan het desbetreffende lid schriftelijk kenbaar gemaakt te worden.
ARTIKEL 42:
1. Direct ingaande, nadat het bestuur schriftelijk van de uitspraak in kennis is gesteld, is de
geschillencommissie ontbonden.
ARTIKEL 43: (Tuinruil)
1. Een lid kan een schriftelijk met redenen omkleed verzoek indienen om bij vrijkoming van de tuin
daarvoor in aanmerking te komen. Door een lid mag slechts een verzoek worden ingediend. Het
bestuur beslist over de toelaatbaarheid van het verzoek. Bij afwijzing van het verzoek staat voor het
betrokken lid beroep open op de eerstkomende algemene ledenvergadering.
ARTIKEL 44: (Wijziging reglementen)
1. In het huishoudelijk- en tuinreglement kan geen verandering worden aangebracht dan door het
besluit van een algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar
wijziging van het reglement zal worden voorgesteld.
2. Een besluit tot wijziging van de reglementen behoeft een meerderheid van de uitgebrachte
stemmen.
ARTIKEL 45:
1. Een reglementswijziging treedt in werking op de eerste van de maand volgend op de
ledenvergadering waarin deze wijziging is goedgekeurd.
ARTIKEL 46:
Het bestuur is gerechtigd tot het opleggen van boetes en/of het bepalen van een termijn waarbinnen
tot nagelaten onderhouds- en/of algemene werkzaamheden alsnog dienen te worden uitgevoerd,
indien het desbetreffende lid:
a. zonder opgaaf van redenen de hem opgedragen algemene werkzaamheden niet of niet naar
behoren uitvoert.
b. de tuin en/of kenbaar gemaakte aanwezige opstallen niet naar behoren onderhoudt.
c. zich niet houdt aan bepalingen van statuten en/of reglementen en/of kenbaar gemaakte
bepalingen.
ARTIKEL 47:
Het bestuur, de bestuursleden en de commissieleden zijn in uitoefening van hun functie, niet
aansprakelijk voor:
a. schade aan eigendommen van leden of bezoekers
b. ongevallen of letsel van welke aard ook
c. diefstal, beschadiging of verlies op enige wijze.
Download het regelement hieronder.
Huishoudelijk reglement 8-2-2022